Hoe denkt een jongere eigenlijk over Jeuggddorp De Glind? Een Glindse jongere beschrijft het voor jou in een serie van 5 blogs met zijn beeld op de leefgebieden van De Glind: werken/leren, wonen, vrijetijd en de dorpse gemeenschap. Dit keer deel 2: Wonen
Ik woon nu ongeveer twee en een half jaar in de Glind en heb het erg naar mijn zin. In dit gewone dorps staan 28 gezinshuizen met elk een of twee gezinshuisouder(s) die allemaal een andere sterke kant hebben. Sommigen hebben veel ervaring met getraumatiseerde kinderen, andere met Autistische kinderen of juist weer ervaring met licht verstandelijk beperkte kinderen. Voor alle kinderen is er wel een passende plek te vinden.
Naast gezinshuizen zijn er ook woongroepen in het dorp ik ken daar een aantal jongeren. Die vertellen mij dan dat het in een woongroep soms vervelend is, maar meestal wel gezellig. Er in totaal drie woongroepen verdeeld over het dorp. Ik vergelijk een woongroep altijd met een schoolklas. Alleen zit je daar continu en krijg je geen les, maar verder gelden er wel strikte regels en een vast schema.
In een gezinshuis gaat het er iets anders aan toe, daar heb je meer vrijheid en gaan dingen minder volgens een rooster. Ik zeg altijd: “Een rooster werkt voor mij niet. Ik doe wat er gedaan moet worden op dat moment dat vind ik fijner.” Niet in alle gezinshuizen is dat even makkelijk. Er zijn gezinshuizen met soms wel vijf of zes jongeren. Het is dan natuurlijk lastig om iedereen te sturen. In zo’n geval is een rooster wat een beetje duidelijkheid geeft, wel zo handig.
De gezinshuisouders hebben natuurlijk ook behoefte aan rust, waardoor jongeren in de vakanties en weekenden niet altijd in een gezinshuis kunnen blijven. Voor hen is er de mogelijkheid om naar een logeerhuis te gaan. Dat is eigenlijk een woongroep en gezinshuis in één, maar dan voor een weekend of een aantal weken. Ik vind het persoonlijk een erg fijn idee dat als ik even niet bij mijn ouders terecht kan er altijd nog een oplossing achter de hand ligt.
Voor als je ‘m gemist hebt: lees hier deel 1 over werken/leren